انواع ساخت و ساز
انواع ساخت و ساز
از زمان های قدیم تا به امروز، بشر همواره دنبال فراهم کردن سرپناهی برای خودش بوده است و از این رو به سراغ انواع ساخت و ساز رفته است. علم عمران امروزه با پیشرفت هایی همراه بوده است و بسیاری از سازه هایی را که برای انسان غیر ممکن بود ممکن کرده است. امروزه شما آسمان خراش هایی با ارتفاع چند صد متر ر می بینید که یک روزی ساختن آنها محال بود که این فقط بخشی از دستاورد علم عمران است.
بنای چنین سازه هایی سبب شد تا کارهای عمرانی دیگر از جمله ساختن راه پله و یا پیاده رو کارهای ساده ای جلوه کند و زیاد به چشم نیایند. اما به طور کلی امروزه نه تنها در سازه های بیرونی بلکه در داخل ساختمان ها نیز متوجه ایده های لوکس می شوید. در ابتدا باید بگویم که زمانی که صحبت از ساخت و ساز های بزرگ است اغلب مسئله ی مهندسی مدرن مطرح می شود. و این نوع مهندسی پیشرفت های چشم انگیری را در سازه های بلند مرتبه نشان داده است. امروزه، ساخت و سازهای عجیب و خارج از عرف نظر خیلی ها را جلب می کند و باعث می شود که خیلی ها این کارها را تحسین کنند. در اینجا دو نوع از ساخت و سازهای لوکس و خاص را به شما معرفی می کنیم.
مثالی از انواع ساخت و ساز
در مورد انواع ساخت و ساز میتوان گفت که بسیاری از معماران و سازندگان آسمانخراشها و برجها دوست ندارند که ساختمانشان حالت کج یا خمیده به نظر برسد. در واقع، اگر بنایی اینگونه به نظر بیاید این نشان می دهد که یک جای کار نقصی وجود داشته است. برای مثال برج پیزا که در ایتالیا واقع شده است روی خک ضعیف و سست بنا شده است و از این رو حدود ۴ درجه انحراف دارد. اما جالب است بدانید که برخی از معماران و سازندگان از روی عمد می خواهند برج شان خمیده یا کج ساخته شود.
کاپیتال گیت یکی از این آسمانخراشها است که ۳۵ طبقه دارد و انحراف آن ۱۸ درجه است که این انحراف چهار برابر انحراف برج پیزا می باشد. این برج در ابوظبی امارات متحده عربی وقع شده است. در اینگونه ساخت ساز در مرحله ای به نام هسته، پیش خمیده را در فنداسیون قرار می دهند ک در واقع یک نوع ستون تقویت شده است که با فولاد اسکولیوز پوشیده می شود. این بنا در سال ۲۰۱۰ جز کج ترین بنای ساخته شده به دست بشر در کتاب گینس ثبت شد
تونل لاردال
مهندسین عمران نوروژی در زمان متصل کردن شهر لاردال به بزرگراه آرلند متوجه رشته کوهی در میانۀ راه شدند و به جای دور زدن از رشته کوه تصمیم گرفتند که از آن عبور کنند. نتیجه ساخت و ساز آنها منجر به ساخته شدن تونلی ۲۴ کیلومتری در دل رشته کوه شد و این تونل امروزه جز طولانی ترین تونل جاده ای در دل صخره شناخته می شود.
هنگام ساخت این تونل، مهندسین با چالش های مختلفی مواجه شدند که مهم ترین آنها حفاری در داخل کوه بود. همچنین باید از این امر اطمینان حاصل می کردند که رانندگان آن مسیر را ترجیح میدهند از این رو تیمی از روانشناسان فراخوانده شدند تا نظرات مردم را درباره ی این مسیر بدانند و بفهمند که چقدر برایشان جذاب است. روانشناسان پیشنهاد دادند که در داخل تونل بهتر است از نور آبی ملایم با پیچ های ملایم استفاده شود و مسیر نباید یکنواخت باشد. از این تونل استقبال گسترده ای شد.